Het jaareinde komt er weer aan. Tijd om na te denken over het nieuwe jaar. Volgend jaar gaan we het anders doen. Beter. We willen meer rust. We willen ons minder druk maken om wat anderen van ons vinden. We willen afvallen of minderen met alcohol. We willen onszelf wat meer laten zien, zodat we die promotie nu toch echt gaan krijgen. We gaan ons anders opstellen, zodat we meer mensen meekrijgen met onze plannen. Onze grenzen gaan aangeven. Enzovoort. En wat wil jij? Wat wil jij anders?
Voornemens alleen werken niet. Vaak is het lastig ons gedrag te veranderen als er niets verandert aan onze kijk op dingen. We zullen dieper moeten graven. Er zit meestal iets diep onder in de ijsberg wat ons gedrag stuurt. Bijvoorbeeld onze overtuigingen als ‘Ik ben een pleaser.’, ‘Ik heb moeite met hiërarchie.’ ‘Ik kan niet spreken in het openbaar’.
Als we deze overtuigingen nu eens vergelijken met rollen in een toneelstuk. Dan kan je denken aan rollen als de interne criticus, de pleaser, de bourgondiër, de serviceverlener, de baas, enz. Zolang we een bepaalde rol de ‘hoofdrol blijven geven in ons eigen toneelstuk’, blijft ons gedrag hetzelfde. En krijgen we dezelfde resultaten.
Een voorbeeld. Als je van jezelf vindt dat je een pleaser bent, wordt het lastig om je grenzen aan te gaan geven. Want als je dat doet, vinden ze je misschien minder aardig. Maar wat nou als je de pleaser volgend jaar eens niet de hoofdrol laat spelen? Als de pleaser een bijrol krijgt in jouw toneelstuk en je geeft de professional in jou eens de hoofdrol. Wat gebeurt er dan met de (kleine) verzoeken van anderen?
Of, een eigen voorbeeld. Ik heb een criticus in mijn toneelcast. Die criticus heeft me veel gebracht. De criticus zorgt er bijvoorbeeld voor dat als ik een voorstel heb geschreven, ik er nog een keer kritisch naar kijk of er staat wat er moet staan. De perfectionist in mij, is echter nooit tevreden. Dus volgend jaar zet ik de perfectionist in de coulissen, geef ik de criticus een bijrol en de levensgenieter mag een hoofdrol spelen. Vooral in de zomermaanden
‘Diva’, een olieverfschilderij van kunstenares Sasja Bork uit de serie ‘Coulissen: de wereld achter het toneel’.
Sasja Bork schildert al 25 jaar. Ze is opgeleid aan de Academie Minerva te Groningen. Ze woont in Utrecht en heeft daar ook haar atelier. Daarnaast heeft ze een schilderschool in Nieuwegein. www.sasart.nl
En jij? Wie heb jij in je cast en hoe ga jij de rolverdeling organiseren? Wil je jezelf beter leren kennen en weten welke overtuigingen jij hebt? En wil je weten welke ‘rollen’ die overtuigingen vertegenwoordigen in jouw toneelstuk? Neem dan contact met me op. En wie weet speel jij volgend jaar in een komedie in plaats van in een tragedie.