In een van mijn laatste blogs had ik het over een uitspraak uit het boek ‘If life was a game, these were the rules’ van Chérie Carter Scott Ph.D.:
‘Should leads to decision, which leads to sacrifice.
Want leads to choice, which leads to commitment.’
Toen had ik het over moeten/besluiten en willen/keuzes van individuen. (klik hier om het blog alsnog te lezen) Vandaag wil ik eens filosoferen over wat dit voor bedrijven en teams kan betekenen.
Moeten, besluiten, opoffering
De markt verandert. We moeten mee met de tijd en dus moeten we reorganiseren. We moeten meer lean gaan werken en meer mean worden. Dat betekent dat we in de kosten moeten snijden en dat er mensen uit moeten. Een krachtig besluit van het management, maar als er iets klinkt als een opoffering, dan is het dit wel. Want we gaan mensen opofferen. Er worden een paar projecten afgelast of in de ijskast gezet. De nieuwe campagne moet dan maar in afgeslankte vorm doorgaan. De verhuizing naar een nieuw pand gaat niet door.
Alle overgebleven medewerkers zullen het snappen, ze zullen meegaan, maar…van harte? Hoe zou het met hun commitment zijn?
Willen, kiezen, commitment
De markt verandert. We willen met de markt meegroeien of ons marktaandeel vasthouden. We willen onze klanten behouden en hen toegevoegde waarde blijven bieden. We willen daarom graag dat onze medewerkers meedenken hoe we deze nieuwe weg in kunnen slaan, want we willen iedereens kennis van de markt en expertise benutten. Om dan uiteindelijk als management keuzes te kunnen maken en een nieuwe of verbeterde richting in te gaan.
Medewerkers herkennen hun ideeën in de plannen, ze voelen zich gehoord, ze zien dat er rekening is gehouden met belangrijke voorwaarden en ze hebben er vertrouwen in dat hun bedrijf klaar is voor de toekomst.
Alle medewerkers zullen het snappen, ze zullen meegaan en…van harte! Ze voelen commitment.
In de praktijk
Natuurlijk kan de directie het personeel er niet altijd bij betrekken. Vanwege de vertrouwelijke aard van de informatie (bij een fusie bijvoorbeeld), omdat het bedrijf immens groot en internationaal is, of wat dan ook. En natuurlijk blijft het ook dan zuur als je afscheid van een aantal collega’s moet nemen.
Toch kan je ook dan als directie veel doen om commitment te bereiken. We kunnen de plannen presenteren vanuit willen in plaats vanuit moeten. Vanuit het paradigma “we willen de klant goed blijven bedienen”, of “we willen nummer 1 blijven” in deze veranderende markt. In plaats van vanuit het paradigma “we moeten reorganiseren”, of “we moeten bezuinigen”. En wat zou er gebeuren als je daarna ieder team laat nadenken over welke bijdrage zij daaraan kunnen leveren?
Hoe doe jij dat nu met je team? Of heb je misschien een mooi voorbeeld uit de praktijk wat aansluit bij deze filosofie (of juist niet)?
Filosofeer je met me mee in het reactieveld hieronder?
Groet, Nicole
PS: Wil je vaker tips, informatie, acties, filmpjes of wetenswaardigheden van mij ontvangen? Schrijf je dan hier in voor mijn maandelijkse inspiratiemail.