In het Algemeen Dagblad van 14 september jl. staat een interview met Nout Wellink, voormalig president van de Nederlandse Bank. De kop van het artikel is ‘Er komt zeker een nieuwe crisis’. Mijn aandacht was meteen getrokken, dus ik heb het artikel gelezen. (Voor de geïnteresseerden, lees hier het artikel).
Op de vraag waar de crisis van 2008 nou precies vandaan komt, vertelt hij over de naoorlogse jaren, waarin steeds ‘grootschaliger van de toekomst’ wordt geleend. “Er was al die tijd een rotsvast vertrouwen dat de dag van morgen altijd beter zou zijn dan vandaag.” Dat vertrouwen maakte dat we ondernamen, investeerden, en vooral veel leenden om al onze dromen waar te kunnen maken. De welbekende bomen groeiden tot in de hemel.
Even verderop in het artikel geeft hij aan dat het in deze crisis bovenal een vertrouwenscrisis was. “Markten drogen op, mensen halen hun spaargeld van de bank, banken durven elkaar geen geld meer te lenen. Het besef dringt door dat we op de pof hebben geleefd. Iedereen die geld nodig heeft, kan daar niet meer aankomen. Daardoor loopt alles vast….”
Twee keer het woord vertrouwen in de hoofdrol. Met twee keer een enorme impact.
De grote impact van vertrouwen
Kan je je voorstellen dat het ook zo werkt binnen je gezin, vriendenkring, team, bedrijf? Dat vertrouwen een enorme impact heeft?
- Een voorbeeld: Stel je kind van 6 vraagt herhaaldelijk of hij een nieuwe step krijgt. Een iedere keer zeg jij “nee, daar hebben we nu geen centjes voor.” (Of een andere reden.) Een dag later kom je met een tas thuis met daarin je nieuw verworven trui. Dit proces herhaalt zich een aantal keer. Welke boodschap krijgt je kind impliciet? ‘Dat het niet helemaal waar is wat je zegt.’ En de volgende keer dat je een reden geeft voor iets…? Het antwoord laat zich raden. De stelligheid waarmee het kind met je in discussie gaat, ook. Je kind gelooft je niet meer en geeft zijn weerwoord, doorspekt met bewijs dat je centjes genoeg hebt. Het vertrouwen van je kind in jouw oprechtheid heeft een deukje opgelopen.
- Ander voorbeeld: Je belooft Karin dat je de resultaten van het onderzoek morgen inlevert. Maar je haalt het niet. Het wordt 2 dagen later. Dit gebeurt wel vaker. De volgende keer dat je iets belooft, gelooft ze je niet meer. Je betrouwbaarheid heeft een flinke knauw gekregen. En nu wil jij iets voor vrijdag hebben. Hoe groot is de kans dat je het op tijd krijgt?
- Of: Harmen levert de vertaling bij je in. Weliswaar op tijd, maar hij zit vol fouten; net als de vorige keer. Wat ga je doen? Alles controleren. (Ken je dat; die collega waarvan je het werk controleert?) Controleren levert ergernis op, kost tijd en dus geld. Ook hier gaat het om vertrouwen. En ook hier is de impact groot. Effectiviteit gaat omlaag en efficiency staat onder druk.
Vertrouwen kun je bouwen
Nu zijn dit kleine en, waarschijnlijk, best herkenbare voorbeelden. Je kunt je voorstellen dat de impact vergroot naarmate de voorbeelden zich opstapelen.
Als het vertrouwen binnen je team laag is, gaan mensen elkaar minder vaak opzoeken, gunnen ze elkaar minder, delen ze minder kennis met elkaar, gaan ze het zelf maar doen, gaan ze elkaars werk controleren, enz.
Heb je wel eens berekend hoeveel geld/ potentieel dit je team kost? Of het bedrijf? Ik daag je uit om eens goed te luisteren naar uitspraken van je collega’s. (“Daar geloof ik niet meer in!” “Zij? Zij zijn nooit op tijd!” “Dat gaat hen nooit lukken.”) Of om eens goed te observeren. (Gaan ze met elkaar in gesprek? Of sturen ze een mail, met een cc naar enkele belangrijke stakeholders?) Hoe staat het met het vertrouwen binnen jouw team? Hoeveel plezier, tijd en geld valt er voor jullie te winnen?
Het goede nieuws is dat je aan vertrouwen kunt bouwen. Dat je het kunt herstellen, als het er niet meer is. Dat je het kunt vergroten, waardoor je team weer als een goed geoliede motor gaat lopen.
De 4 kernen en 13 gedragingen van vertrouwen
Stephen MR Covey heeft veel onderzoek naar de impact van vertrouwen gedaan en heeft onderzocht waarom sommige leiders meer vertrouwd worden dan anderen. Zijn bevindingen heeft hij opgeschreven in het boek ‘De snelheid van vertrouwen’. Hij schrijft onder andere over 4 kernen en 13 gedragingen.
Hij geeft aan dat vertrouwen bestaat uit 4 kernen: integriteit, intentie, capaciteit en resultaat. Ze moeten alle 4 aanwezig zijn om vertrouwd te worden. Ga maar na; Je hebt je iets voorgenomen en houd je daaraan (integriteit); je bent ergens heel goed in (capaciteit) en je hebt er al veel resultaat (resultaat) mee geboekt, maar je intentie is om ten koste van mij zoveel mogelijk te willen scoren/ verdienen…. Hoe groot is de kans dat ik met jou wil samenwerken in een project; dat ik je vertrouw?
Vervolgens geeft Stephen aan dat je vertrouwen kunt bouwen, vergroten of herstellen middels 13 gedragingen. Deze gedragingen heeft hij ontleed bij vele leiders die in de wereld als betrouwbaar werden ervaren. Door deze 13 gedragingen te hebben benoemd, wordt vertrouwen en het werken aan vertrouwen ineens tastbaar. Krijgt het handen en voeten. We kunnen bespreken hoe het zit tussen jou en mij. Welk gedrag van mij staat het vertrouwen in onze samenwerking in de weg? En aan welk gedrag kan jij werken om het vertrouwen in onze relatie te verbeteren?
Wil je nog meer weten over vertrouwen en de impact ervan op jouw team of binnen je bedrijf? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op.
Probeer in de tussentijd je afspraken na te komen, eerlijke antwoorden te geven en je eigen fouten recht te zetten. Dan ben jij in ieder geval op de goede weg 😉
Laat een bericht achter onderaan mijn blog of neem contact met mij op.